יום ראשון, 30 ביוני 2019

[nashimbyarok-WIG] The battle over the TAMA הקרב על התמ"א

English follows Hebrew

הקרב על התמ"א

יהודית קצובר ונדיה מטר

 

בצעד נחוש ואמיץ לנוכח המתקפות משמאל הצפויות עליהם, בלמו השרים אורי אריאל ובצלאל סמוטריץ' את אישורה של תכנית המתאר הארצית תמ"א 1 מאחר וגם היא, כמו קודמותיה, אינה כוללת את יהודה ושומרון.

תמ"א 1 אמורה לקבוע את התפתחות התשתיות הישראליות בעשרות השנים הקרובות. המשמעות המעשית של עיצוב התמ"א ללא יהודה ושומרון היא קביעת גבולות 67' לבניינה ותכנונה העתידי של מדינת ישראל. זו אמירה מעשית שמשמעה חלילה: יהודה ושומרון אינם חלק ממדינת ישראל אלא בסיס למדינה ערבית עתידית ומשום כך אין טעם להשקיע בתשתיות ישראליות באזורים הללו.

מבט על כל תכניות המתאר שעוצבו עד היום עבור מדינת ישראל, בין אם תחת ממשלות ימין ובין אם תחת ממשלות שמאל, הראה את מפת גבולות 67' כגבולותיה המעשיים של מדינת ישראל. את המשמעות הזו ראו והבינו השרים סמוטריץ' ואריאל ולראשונה עשו מעשה ומנעו את קידומה של התכנית לאישור כל עוד אלו קווי הגבול שלה.

אנו בתנועת הריבונות זיהינו את הכשל הזה כבר לפני כשלוש שנים ויצאנו במיזם 'תמ"א 100' לעיצוב תשתיותיה של מדינת ישראל לראשונה כאשר יהודה ושומרון הם חלק בלתי נפרד מהתכנית.

לעיצובה של התכנית יצאנו בשנת החמישים לשיבת עם ישראל ליהודה ושומרון כאשר התכנית צופה פני עתיד אל שנת המאה למדינת ישראל. כבר כעת חיים ביהודה ושומרון כמעט חצי מיליון תושבים. מספר זה צפוי לגדול משמעותית וכבר כיום נמצאות על השולחן תכניות להכפלת המספר עד לתושב המיליון והלאה. אין כל היגיון, מדיני, אזרחי או אנושי, להותיר את אותם אזרחי ישראל, העכשוויים והעתידיים, מחוץ לתכנוני התשתיות של מדינת ישראל.

עד כה נסללו כבישים, נבנו מוסדות ציבור והוצבו תשתיות ביהודה ושומרון שלא על פי תכנון כולל ומתואם אלא בעקבות פעילותם הנמרצת של ראשי המועצות האזוריות והמקומיות. אלה הפעילו מנופי לחץ והפגנות כדי להגיע להישגים הכרחיים למען התושבים. על כך הם ראויים לכל שבח, אך משום שהתשתיות אינם חלק מתמ"א ארוכת טווח הכבישים צרים ומשובשים, החשמל מקרטע, צינורות המים תואמים את אמצע המאה הקודמת ושאר כשלים שהם חלק משגרת יומם של תושבי יהודה ושומרון מזה שנים רבות.

משום כך בחרנו שלא להסתפק בזיהוי הבעיה אלא גם לפתוח בצעדי המענה והפתרון. גייסנו למשימה שורת אנשי מקצוע מובילים מתחומי התכנון ויצאנו למיזם 'תמ"א 100'. תחת שרביטו של האדריכל ומתכנן הערים יורם גינזבורג נאספו אישים כאברהם שבות, מוותיקי ההתיישבות ומעצביה, תא"ל במיל אמיר אביבי ואחרים ועיצבו את התכנית שקוויה הראשונים פורסמו לאחרונה אך הם ממשיכים להתעצב בהתאם לפרטים הרבים הנדרשים מתכנית בעלת היקף שכזה.

התכנית מתכללת לתוכה שיקולי ביטחון, גיאוגרפיה, אקולוגיה, צפיפות אוכלוסין, כבישים, רכבות ועוד, כאשר ירושלים היא המטרופולין המרכזי של מדינת ישראל.

טוב עשו השרים אורי אריאל ובצלאל סמוטריץ' שהקפיאו תוכנית שכבר אינה רלוונטית. הגיע הזמן לחשוב במונחים של ארץ ישראל. ארה"ב מגבה את רצונותיה ישראל, ובלבד שתרצה. תכנית מתאר שאינה כוללת את יהודה ושומרון היא נזק היסטורי קולוסאלי. הגיע הזמן לחשוב ולתכנן ריבונות.

 

הכירו את תמ"א 100-  http://www.ribonut.co.il/BlogPostID.aspx?BlogPostId=295&lang=1

 

 

 

The Battle for the TAMA (National Outline Plan)

By Yehudit Katsover and Nadia Matar

With courage and resolution, in light of the expected attacks from the left, Ministers Uri Ariel and Bezalel Smotrich thwarted the approval of the National Outline Plan TAMA 1, since it, like its predecessors, does not include Judea and Samaria.

National Outline Plan TAMA 1 is supposed to define how Israeli infrastructures should be developed in the coming decades. The practical ramifications of designing the TAMA without Judea and Samaria sets the '67 borders for future building and planning for the State of Israel. This is a practical statement which would mean, Heaven forbid, that Judea and Samaria are not part of the State of Israel but the basis for a future Arab state and therefore, there would be no point in investing in Israeli infrastructures in these areas.

A glance at all of the outline plans that have been designed until today for the State of Israel, whether under a right-wing or left-wing government, shows the map of the '67 borders as the practical borders of the State of Israel. Ministers Smotrich and Ariel saw and understood the significance of this and for the first time, took action preventing the advancement of the plan toward approval as long as these were its borders.

At the Sovereignty Movement we identified this failure as long as three years ago and set out in an initiative to issue a TAMA 100 outline plan for designing the infrastructures for the State of Israel which, for the first time, would include Judea and Samaria as an integral part of the plan.

To design the plan, on the fiftieth year of the return of the People of Israel to Judea and Samaria, we embarked on the plan looking toward the future, the centennial year of the State of Israel. Even now, there are almost a half million residents living in Judea and Samaria. This number is expected to rise significantly and even now, there is a plan to double the number to a million and beyond. There is no political, civil or humane logic in leaving those citizens of Israel, both current and future, outside of the plans for the State of Israel's infrastructures.

Until this point, roads have been paved, public institutions have been built and infrastructures have been set up in Judea and Samaria not according to comprehensive and coordinated planning but as a result of the energetic work of regional and local council heads. They used pressure and demonstrations as leverage to achieve things necessary for the residents. They deserve a lot of praise for this, but since the infrastructures are not part of a long-term TAMA, the roads are narrow and need upgrading, there are power outages, the water pipes match standards of the middle of the previous century and there are other hardships that have been part of daily life for the residents of Judea and Samaria for many years.

This is why we have chosen not to make do with just identifying the problem, but also to begin taking steps toward a solution. We have recruited a number of leading professionals for the task, who are experts in planning and we embarked on the TAMA 100 initiative. Under the leadership of architect and urban planner Yoram Ginsburg, we have collected figures such as Avraham Shvut, one of the veterans and designers of the settlement enterprise, Brig. Gen. (res.) Amir Avivi and others who have designed the plan, the preliminary outlines of which were published recently, but they are continuing to be designed in accordance with the many details required by such a comprehensive plan.

The plan includes considerations of security, geography, environment, population density, roads, railways and more, with Jerusalem as the metropolitan center of the State of Israel.

It is good that ministers Uri Ariel and Bezalel Smotrich froze the TAMA 1 plan, since it is no longer relevant. The time has come to think in terms of the Land of Israel. The U.S. backs Israel's desires, if she should desire it. An outline plan that does not include Judea and Samaria would do colossal and historic damage. The time has come to think and to plan for sovereignty.

Meet the Tama 100 Outline Plan- History in the making http://www.ribonut.co.il/BlogPostID.aspx?BlogPostId=295&lang=2

 

 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה