עתירה: להתיר צעדה סביב חומות  ירושלים בתשעה באב
מקור ראשון 4/5/2012 בצדק עמ' 4
צבי פיין
משטרת ישראל מסרבת לאפשר את  קיום מצעד ליל תשעה באב המסורתי העובר דרך מזרח ירושלים בשל החשש להפרת הסדר  הציבורי. 
תנועת 'נשים בירוק': מדובר  במאבק על הריבונות הישראלית בירושלים
האם משטרת ישראל מנסה למנוע הפגנת ריבונות ישראלית במזרח  ירושלים? בשבוע שעבר פורסם כי מפקד מחוז ירושלים מסרב לאפשר השנה למשתתפי ריקוד  הדגלים לצעוד דרך הרובע המוסלמי. השבוע מתברר כי ההתנגדות לקיומם של אירועים בעלי  תוכן יהודי במזרח העיר הפכה ככל הנראה למדיניות המוצהרת של משטרת המחוז, שהחליטה  לאסור גם על תנועת 'נשים בירוק' לערוך את "צעדת ליל תשעה באב" המסורתית  סביב חומות העיר העתיקה.
 
לפני 18 שנה שמעו בני הזוג מיכאל ורות מטר  על מנהג עתיק יומין שהתקיים בארץ ישראל לפני מאות שנים: צעדה סביב חומות ירושלים  בליל תשעה באב כזכר לחורבן בית המקדש. 
בני הזוג אהבו מאוד את הרעיון, וביחד עם כלתם, פעילת הימין נדיה  מטר, החליטו לחדש את היזמה הקדומה. תחת מטרייתה של תנועת 'נשים בירוק',  שפרסה את חסותה על האירוע, הם פנו למשטרה בבקשה לקבל רישיון לעריכת הצעדה. אך מפקד  המחוז של המשטרה סירב להנפיק את האישור, וטען כי "מסלול הצעידה הנדון מקים  חשש בדרגה של ודאות קרובה להפרת הסדר הציבורי ולפגיעה בביטחון הכלל". העניין  הגיע בסופו של דבר לפתחו של בג"ץ - והוא הורה אמנם לקיים את האירוע, אך שינה  במעט את מסלול הצעידה והטיל מגבלות על מספר המשתתפים.
 
כך יצאה אל הדרך בשנת 1994 צעדת ליל תשעה באב, שמשכה אליה  כבר בשנה הראשונה מאות משתתפים שצעדו לאורך חומת העיר העתיקה, דרך שערי ירושלים  ועד לרחבת הכותל המערבי. מאז מתקיימת הצעדה באישור המשטרה בכל ליל תשעה באב כבר 17  שנה מבלי שנרשמו כל אירועים חריגים. אלא שבשנה שעברה חל תשעה באב באמצע חודש  הרמדאן, וקציני המחוז ניסו לשכנע את ראשי התנועה, נדיה מטר ויהודית קצובר,  להזיז את מסלול ההליכה הרגיל אל מחוץ לעיר העתיקה כדי שלא להתחכך באלפי המוסלמים  שיוצאים מתפילת הערב במסגדים. קצובר ומטר סירבו בתוקף לשנות את המסלול, ובסופו של  דבר הוסכם לדחות את מועד הצעדה בכמה שעות עד לאחר שהמתפללים המוסלמים יתפזרו  לבתיהם.
 
כמה חודשים לאחר קיומה של הצעדה האחרונה פנו קציני המשטרה  פעם נוספת למטר וקצובר, והודיעו להן כי לא יאפשרו לקיים את המצעד בשנה הקרובה  במזרח העיר, בשל מה שהם כינו "המתח הביטחוני שמורגש במהלך האירוע".  באמצעות באי כוחם, דקן מכללת שערי משפט הד"ר אביעד הכהן ועו"ד ישעיהו  אברהם, הן פנו לראש ענף המבצעים במחוז וביקשו להבין על שום מה החליטה המשטרה פתאום  לסטות ממנהגה הרגיל ולאסור את קיום הצעדה, זאת למרות שהאירוע נערך כבר 17 שנה מבלי  שנרשמו תקריות אלימות.
 
בתשובה הודתה המשטרה כי "לאורך השנים התקיימה הצעדה ללא  אירועים חריגים", וכי אין למשטרה כל טענה נגד תנועת 'נשים בירוק', אולם  המשטרה חזרה על דרישתה לשנות את מסלול הצעדה כתנאי לקיומו של האירוע.
 
בשל עמדת המשטרה החליטו השבוע קצובר ומטר לעתור לבג"ץ  נגד מה שהן רואות כמדיניות מפלה, שמביאה לפגיעה בריבונות הישראלית במזרח העיר.  בעתירה טוענות השתיים כי "מכיוון שהצעדה עתידה להתקיים רק בעוד כשלושה  חודשים, אין המשטרה יכולה להחליט כיום הזה, ובוודאי לא לפני ארבעה חודשים את קיבלה  את ההחלטה לראשונה, כי קיום הצעדה במסלול המסורתי יגרום לסכנה לשלום הציבור  ולביטחונו ברמה של 'ודאות קרובה'". 
 
עוד הן טוענות כי הסטת מסלול הצעידה לנתיב מרוחק "יפגע  במנהג המתקיים מזה דורות, וגם יעקר לחלוטין את משמעותו", וכי יש בכך  "מתן פרס לגורמים אלימים ועידוד חוטא לחטוא". 
 
קצובר ומטר דורשות שהמשטרה תחזור בה מעמדתה ותקצה "את  כל הכוחות הנדרשים לשם שמירה על הסדר וביטחון של הצועדים", במטרה למנוע  "כל ניסיון של גורמים עוינים או אלימים להפר את שלום הצועדים וביטחונם".
 
בשיחה עם 'מקור ראשון' אומרות מטר וקצובר כי הן "רואות  בסוגיה מאבק של עם ישראל על הריבונות הישראלית בירושלים". לדבריהן,  "אומרים לנו שירושלים מאוחדת ושלמה ולא תחולק לעולם, אך אם זהו המצב - איך  ייתכן שקבוצה של יהודים, ועוד בליל תשעה באב, לא תוכל לקיים מנהג עתיק יומין  ולצעוד בחלק מן העיר? זהו דבר שלא יעלה על הדעת".
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
 
The article below is a translation into  English of the Hebrew article by Zvi Fein that appeared on Shabbat in the Makor  Rishon newspaper
 
 
Petition: To Permit the March around the Walls of  Jerusalem on Tisha be-Av
Zvi Fein
Mekor Rishon, May 4, 2012, Tzedek supplement,  p. 4
Israel Police refuse to allow the traditional Tisha be-Av  march that passes through east Jerusalem due to the fear of disturbance of the  public order. Women in Green movement: This is a struggle for Israeli  sovereignty in Jerusalem
            Is the Israeli police trying to prevent a  demonstration of Israeli sovereignty in east Jerusalem?
 It was made public this past week that this year the  commander of the Jerusalem District refuses to allow the participants of the  dancing with flags to march through the Muslim Quarter. This week it was  learned that the opposition to the holding of events of Jewish content in the  eastern part of the city has apparently become the declared policy of the  district police, that decided to also forbid the Women in Green movement from  conducting the traditional "Tisha be-Av Eve March" around the walls  of the Old City.
            
            Eighteen years ago,  Michael and  Ruth Matar [founders of Women in Green] heard  about the ancient practice that had been observed in the Land of Israel  hundreds of years ago: a march around the walls of Jerusalem on Tisha be-Av  eve, in memory of the destruction of the Temple. The couple were quite enamored  with the idea, and together with their daughter-in-law,  activist Nadia  Matar, they decided to renew the early initiative. Under the aegis of Women  in Green, that sponsored the event, they turned to the police to request a  permit to conduct the march. But the district commander of the police refused  to grant the permit, and claimed that "the route of this march raises the  fear, with the level of close certainty, of disturbance of public order and  harm to security in general." The matter eventually came before the High  Court of Justice, which ruled in favor of conducting the event,  slightly  changed the route of the march, and imposed limitations on the number of  participants.
            
            Thus, in 1994 the Tisha be-Av eve march set out  on its way, and already in the first year it drew hundreds of participants, who  marched along the walls of the Old City, along Damascus Gate, to the  Western Wall plaza. Since then, the march has been held with police approval  every Tisha be-Av eve, for seventeen years, without any exceptional events  having taken place. Last year, however, in which Tisha be-Av fell in the middle  of the month of Ramadan, district [police] officers attempted to persuade the  current heads of the movement, Nadia Matar and Yehudit Katsover, to move  the usual walking route outside the Old City, so as to not cause friction with  the thousands of Muslims leaving evening prayers in the mosques. Katsover and  Matar completely refused to change the route, and in the end it was agreed to  postpone the time of the march by a few hours, until after the Muslim  worshipers would have gone back to their homes.
            
            A few months after the last march had been  held, police officers turned an additional time to Matar and Katsover, and  informed them that they would not permit the march to be held this coming year  in the eastern part of the city, because of what they called "the security  tension that was felt during the event." By means of their lawyers, Dean  of the Sha'arei Mishpat Academic College Dr. Aviad Hacohen [who had represented  Women in Green 18 years ago and won] and Adv. Yeshayahu Avraham, they addressed  the head of the Operations Branch of the district, and sought to understand on  what basis the police suddenly decided to veer from its regular practice and  forbid the march, despite the fact that the event has already been held for  seventeen years without any violent incidents.
            
            In its response the police admitted that  "over the years, the march has been held without any exceptional  events," and that the police has nothing against the Women in Green  movement, but the police repeated its demand to change the march route as a  condition for holding the event.
            
            As a result of the police position, this week  Katsover and Matar decided to petition the High Court of Justice against what  they view as a discriminatory policy, that results in harm to Israeli  sovereignty in the eastern part of the city. The two argue in the petition that  "since the march will be held in only three months, the police cannot  decide today, and certainly not four months ago, when the decision was first  made, that the holding of the march on the traditional route will endanger  public safety and security, on the level of 'close certainty.'" They  further argue that diverting the march route to a distant course "harms  the practice that has been observed for generations, and will completely uproot  its meaning," and that this constitutes "giving a prize to violent  elements, and encouraging the sinner to sin."
 
 Katsover and Matar demand that the police reverse its  position, and allocate "all the forces necessary to maintain order and the  security of the marchers," in order to prevent "any attempt by  hostile or violent elements to harm the wellbeing and security of the  marchers."
            
            In a talk with Mekor Rishon, Matar and  Katsover say that they "view the issue as the struggle of the people of Israel  for Israeli sovereignty in Jerusalem." According to them, "we are  told that Jerusalem is united and undivided, and will never be divided, but if  this is so - how is it possible that a group of Jews, and especially so on  Tisha be-Av eve, will not be able to observe an ancient practice and march in a  part of the city? This is inconceivable."
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה