יום חמישי, 10 באפריל 2014

[nashimbyarok-WIG] Pessach letter-אגרת לפסח

 

 

 

והגדת לבנך – אגרת ברכה לפסח תשע"ד

 

לצד איחולי הברכות לחג אביב וחירות שמח והתפילה המשותפת לאביב יהודי ולחירות לאומית נבקש באיגרת זו להעלות בפניכם, אוהדי ותומכי ההתיישבות וארץ ישראל, הרהורים ברוח מצוות החג – 'והגדת לבנך'.

 

לא פעם מזמינות אותנו קבוצות שונות של בני נוער למפגש ולשיחה משותפת בה אנו מתבקשות להציג את עמדת "המתנחלים". במפגשים אלה עולות שאלות בסיס כמו - למה אנחנו פה בארץ ישראל? מה עמדתנו הכוללת על הסכסוך הערבי-ישראלי? מה הפתרון שלנו למציאות המורכבת? ועוד ועוד.

 

המפגשים האלו מרתקים. פעמים רבות מדובר בפעם הראשונה שבני הנוער הללו שמגיעים מכל רחבי הארץ פוגשים במו עיניהם "מתנחלים". אמנם בכל קבוצה מתגלים איים מבודדים של ידע והתמצאות בעובדות האמיתיות וההיסטוריות אך לרוב אנחנו פוגשות בורות נוראית ומפחידה.

 

כשאנו סוקרות עם התלמידים את ההיסטוריה המודרנית של ישראל ומעלות את סוגיית זכותנו על הארץ מהבחינה הבינלאומית אנו חשות כיצד עיניהם של בני הנוער נפתחות בהשתאות ובהפתעה גמורה. מילים כמו "ועידת סן רמו" נשמעות להם כמו שם אקזוטי לאתר תיירות. הצעירים הללו, עתידה של מדינת ישראל והעם היהודי מעולם לא שמעו על כך שבסן רמו הוטלה על בריטניה, כמעצמה המנדטורית, האחריות למימוש הצהרת בלפור.

 

בני הנוער שלנו אמנם שמעו משהו מעומעם ברמה כזו או אחרת על "המנדט הבריטי", אך לא הודגשה להם העובדה שבהחלטה על מסירת המנדט נאמר כי "בעלת המנדט תהיה אחראית להגשמת ההצהרה שממשלת בריטניה פרסמה ביום 2 בנובמבר 1917, ושנתקבלה על ידי ממשלות ההסכמה האחרות, לטובת ייסוד "הבית הלאומי" לעם היהודי בארץ-ישראל". מוזר ככל שהדבר יהיה, מסתבר שאין הרבה תלמידים בישראל ששמעו על כך שהבריטים היו מחויבים, ע"פ החוק הבינלאומי, להקים ליהודים בית לאומי בארץ ישראל התנ"כית, משני עברי הירדן.

 

השיחה נמשכת ואנו דנים במילה "פלשתין" השגורה על פיהם, וגם כאן אנו פוגשות חוסר ידע מובהק. מעט מאד תלמידים מודעים לכך שהשם הזה ניתן לאזור ע"י הרומאים, לאחר חורבן בית שני, מתוך מגמה מודעת למחוק מהתודעה הכללית של אותם ימים שארץ ישראל שייכת ליהודים.

 

התלמידים נדהמים לגלות שהמילה "פלשתין" היא בסך הכול כינוי לועזי שנועד לתאר אזור גיאוגרפי, את ארץ ישראל התנ"כית. כשאנו מספרות להם שמעולם לא היה "עם פלשתיני", שהמושג הזה הומצא רק אחרי מלחמת ששת הימים, ושעד אז השתמשו רק במילה "ערבים" – קשה להם להאמין לנו. כשאנחנו  מצטטות מנהיגים ערבים מפורסמים שהודו בפה מלא בכך שהמושג "פלשתינים" אינו אלא המצאה, עיניהם ואוזניהם של התלמידים נפתחות בהפתעה מוחלטת. לדוגמא, מעולם לא סיפרו להם על זוהיר מוחסין, מבכירי אש"פ, שאמר בשנות ה-70: "אין הבדל בין ירדנים, פלשתינים, סורים ולבנונים. כולנו חלק מאומה אחת. אנחנו מדגישים את הנושא הפלשתיני רק בשביל סיבות פוליטיות. הקמת מדינה פלשתינית היא פשוט כלי חדש בהמשך המלחמה שלנו נגד ישראל".

 

לפני ימים אחדים קיימנו עוד אחד מהמפגשים הללו ולאחריו שוחחנו עם המורים ותהינו איך תיתכן בורות שכזו בהיסטוריה של ארצנו בבתי הספר שלנו. אחד המורים גילה לנו בכנות כואבת: 'נושא ועידת סן רמו כמעט ולא נלמד, כי זה פוליטי. לא רוצים שהתלמידים יפנימו שיש לנו לא רק זכות היסטורית אלא גם זכות בינלאומית על הארץ הזאת. שלא לדבר על כך שלעולם לא יספרו לתלמידי ישראל שהפלשתינים הם המצאה מאוחרת. היסטורית זה אמנם נכון אבל זה לא פוליטיקלי קורקט...'.

 

הבאנו כאן רק דוגמאות מעטות. מתברר שפרקים שלמים מההיסטוריה של עם ישראל בארצו הועלמו ומועלמים בכוונה תחילה מתודעת תלמידי ישראל. כך נוצר כאן דור המקבל את האינפורמציה שלו מההסתה והשקרים והעיוותים המופצים באינטרנט ובתקשורת העוינת בארץ ובחו"ל. כבר כתב על כך שמואל כץ בהקדמה לספרו "אדמת מריבה": "אחת מחידות תקופתנו היא אדישותם של אנשי מדינה בישראל לנוכח מחדלי החינוך בכל הקשור ללימוד ההיסטוריה של עמנו וארצנו והתעלמותם מכוחה העצום של התעמולה. בכך הם למעשה סייעו לשקר הערבי לגבור על האמת היהודית".

 

כץ גם מצטט את שירו המפורסם של נתן אלתרמן ז"ל שכתב זמן קצר לפני מותו דברים הנשמעים כיום כדברי נבואה:

 

אז אמר השטן: הנצור הזה

איך אוכל לו.

אתו האומץ וכשרון המעשה.

וכלי מלחמה ותושייה עצה לו.

ואמר: לא אטול כוחו

ולא רסן אשים ומתג

ולא מורך אביא בתוכו,

ולא ידיו ארפה כמקדם.

רק זאת אעשה: אכהה מוחו

ושכח שאתו הצדק

....

ערב פסח תשע"ד והמערכה על ארץ ישראל בעיצומה. המערכה הזו היא בעיקר מערכה תודעתית.

 

אנחנו מצווים בצווי "והגדת לבנך" – לחנך וללמד את ארבעת הבנים אודות יציאת מצרים, יציאה שכל תכליתה היא להביא את בני ישראל לארץ ישראל המובטחת כדי לחיות בו כעם ריבון במלוא רוחב ארצו.

 

הריבונות על ארץ ישראל ומימושה יביאו למודעות עמוקה יותר של שייכותנו לארץ הזו. כל עוד קיים ואקום מדיני על חלקי מולדת – העם ובעיקר הנוער הישראלי נסחף בתודעתו אחר פרשנויות שונות ומעוותות. רק במקרים בודדים, הנחשבים לטוב במיעוטו, הם נחשפים לכלל הפרשניות, אך זכותנו על הארץ והקשר החי שלנו אליה אינם פרשנות ואינם נרטיב אלא אמת היסטורית צרופה שחובה להכירה על כל פניה וצדדיה.

 

עם ישראל אינו עם ככל העמים. בעוד העמים האחרים, בעיקר עמי אירופה, מתפרקים מלאומיותם וה"אני" הופך עבורם לדבר החשוב ביותר, ללאומיותו של עם ישראל יש תפקיד עולמי ראשון במעלה. לאומיות זו אינה אגואיסטית. לאומיותנו מקדמת את העולם כולו אל עתיד טוב יותר, מוסרי יותר ונעלה יותר. שאיפתנו הכללית היא תיקון עולם במלכות שדי.

 

במפגשים עם הנוער שלנו אנו מגלות צמא רב לשמוע ולהכיר. גם בדור המסכים והמולטימדיה הוירטואלית נשמתם של צעירי ישראל בנויה להכיל אידיאלים גדולים. בגיל הקריטי לעתידו הנוער הישראלי מתגייס לצה"ל ורובו הגמור עושה זאת מתוך אהבה גדולה ותחושת שליחות ענקית. מניעת המידע והאמת סביב עברו ועתידו של עמנו וזכותו התנ"כית, ההיסטורית והבינלאומית על ארצו אינה אלא עוול כבד כלפיו.

 

בחג הפסח יש לכל אחד ואחד מאיתנו הזדמנות מצוינת לממש את ציווי 'והגדת לבנך' ולהעלות על שולחן הסדר את שגב חיינו.

 

בברכת חג כשר ושמח

 

יהודית קצובר ונדיה מטר

www.womeningreen.org

www.ribonut.co.il



--

"And you shall tell your children" - Greeting letter for Pessach 2014

 

Along with the blessings for a Happy Festival of Spring and Freedom, and the joint prayer for a Jewish Spring and national freedom, we would like to share some of our thoughts in the spirit of the holiday's commandment - 'And you shall tell your children' - with you, the supporters and advocates of the Jewish communities and the Land of Israel.

 

We are often invited by various youth groups for meetings and joint discussions, where we are asked to present the position of the "settlers" i.e of the Jewish residents of Judea and Samaria. Basic questions come up in these meetings, such as: why are we here in the Land of Israel? What is our overall position on the Arab-Israeli conflict? What is our solution to the complex reality? etc.

 

These meetings are fascinating. Many times these meetings are the first chance these teenagers, who come from all over the country, have to meet a "settler" in person. Even though each group has it's isolated islands of knowledge and familiarity with the real, historic facts, we mostly encounter alarming ignorance.

 

When we review modern Israeli history with the students and raise the issue of our right to this land from the international aspect, we can feel the students' eyes open in complete and utter surprise. Words like "the San Remo Conference" sound like the name of an exotic tourist location to them. These youngsters, the future of the State of Israel and the Jewish people, have not heard of the fact that Britain, as the mandatory power, was given the responsibility to exercise the Balfour Declaration at San Remo.

 

Granted, our teenagers have heard something vague at some point or another regarding "the British Mandate", but they aren't aware of the fact that in the resolution about handing over the mandate it says that "the Mandate will be responsible for fulfilling the declaration made by the British government on February 2nd 1917, which was accepted by the other  Powers, to assist in the establishment of "the national home for the Jewish people in the Land of Israel". As weird as it may seem, it turns out that there aren't many students in Israel who know about the fact that the British were bound by international law to establish a national home for the Jews, in Israel, on both sides of the Jordan River.

 

The conversation continues and we discuss the colloquial term "Palestine", and here as well we encounter total ignorance. Very few students know that that name was given to the region by the Romans, after the destruction of the 2nd Temple, with the deliberate intent of erasing the fact that the Land of Israel belongs to the Jews from the consciousness of the general population at the time.

 

The students were amazed to discover that the word "Palestine" is simply a secular term meant to describe a geographic region, the biblical Land of Eretz Yisrael. When we tell them that there was never a "Palestinian people", that the term was only invented after the Six Day War, and that until then the only word used was "Arabs" - they have difficulty believing us. When we quote famous Arab leaders who openly admitted that the term "Palestinians" is pure fiction, the eye and ears of the students open in complete surprise. They were never told about Zuheir Mohsen, senior member of the PLO, who said in the 1970s: "There is no difference between Jordanians, Palestinians, Syrians, and Lebanese. We are all part of one nation. We emphasize the Palestinian issue only for political reasons. The establishment of a Palestinian state is simply a new tool in our ongoing war against Israel".

 

A few days ago, we had another one of these meetings, after which we talked with the teachers and we wondered how such ignorance could exist in our schools. One teacher told us, in painful sincerity: "The topic of the San Remo Convention isn't emphasized because of politics. [They] don't want the students to internalize that we have not only a historical right to this land but also an international right to this land. Not to mention the fact that the students of Israel will never be told that the Palestinians are a late invention. It may be historically accurate, but it isn't politically correct…".

 

The above are only a few examples. It turns out that entire chapters of the history of the Jewish people in their land and the right of the Jewish People to its land ,have been concealed and are intentionally being suppressed from the consciousness of Israeli students. Thus, a generation is being formed here, one which is receiving it's information from the sedition and the lies and the distortions being spread across the internet and the hostile media, both in Israel and abroad.

 

Shmuel Katz wrote about this years ago in the Hebrew introduction to his book, 'Battleground: Fact and Fantasy in Palestine': "One of the riddles of our time is the indifference of Israeli statesmen towards the education failures in every matter regarding the teaching of the history of our people and our land, and their disregard of the incredible power of the propaganda. By doing so they have essentially assisted the Arab lie in overpowering the Jewish truth".

 

Katz also quotes the late Nathan Alterman's famous song, written shortly before his death, words that now sound prophetic:

 

The devil asked himself: This besieged,

how can I cope with him?

He is courageous and has practical skills.

Weapons, resourcefulness and wisdom.

And the devil continued: I shall not take away his power,

neither the reins nor a switch,

Not make him fear,

And not put dampers on him.

I shall do just this: dull his mind

And he will forget that justice is with him

….

 

On the eve of Passover 2014/5774, the campaign for the Land of Israel is in full swing. This campaign is primarily an informational, consciousness-oriented campaign.

 

We are tasked with the commandment of "And you shall tell your children" - to educate and teach the 4 Sons about the Exodus from Egypt, an exodus with the sole purpose of bringing the People of Israel to the G-d given Biblical Homeland of Israel so they may live in it as sovereigns throughout the full breadth of their land.

 

Sovereignty over the Land of Israel and its implementation will lead to a deeper awareness of our belonging to this land. As long as there is a political vacuum over parts of the homeland - the consciousness of the Israeli people, and especially that of the Israeli youth, is swept towards various distorted interpretations. Only in isolated case, are they exposed to the full range of interpretations, but our right to the Land and our living connection with it are not an interpretation and are not a narrative, but rather pure historical truth which we must become familiar with every face and aspect of.

 

The People of Israel are unlike any other nation. While other nations, especially the European nations, disintegrate their nationalism and the "I" becomes the most important thing to them, the nationalism of the People of Israel has global role which is second to none. This nationalism is not egotistical. Our nationalism advances the entire world towards a better, loftier and more virtuous future. Our overall ambition is setting the world as the Kingdom of G-d.

 

In the meetings with our youth we discover a deep thirst to hear and understand. Even in the generation of screens and virtual multimedia, the souls of the youth of Israel were built to contain great ideals. Israeli teenagers are drafted to the IDF at an age that is critical for their future, and the vast majority of them do so out of great love and an enormous sense of purpose. Withholding from them  the information and truth surrounding the past and future of our people and our Biblical, historical and international rights to this land is nothing but a grave injustice to them.

 

On Pessach, each and every one of us has an excellent opportunity to fulfill the commandment of "And you shall tell your children" and to bring up that which exalts our lives at the Seder table.

 

Wishing you a Happy and Kosher Pessach,

 

Yehudit Katsover and Nadia Matar

www.womeningreen.org

 

www.ribonut.co.il

 

 

 

 


This email is free from viruses and malware because avast! Antivirus protection is active.

 



--

שמעון כהן

תקשורת ועריכת טקסטים

(ספרים, מאמרים, נאומים, אתרים ועוד)

052-8624593

 


This email is free from viruses and malware because avast! Antivirus protection is active.

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה